در اين دوره تلاش خواهد شد كه با خوانش متن كتاب «پژوهشهاي فلسفه درباب ذات آزادي انسان» (رساله آزادي) ديدگاه هاي شلينگ دربارهي آزادي و موضوعات مرتبط با آن بررسي شود. از جمله اين كه چگونه ميتوان سازشي بين آزادي و ضرورت در فعل انسان و نيز در فعل خداوند ايجاد كرد؟ چگونه ميتوان در عين قبول مطلق و نامتناهي بودن خداوند جايگاهي براي اختيار و آزادي انسان در نظر گرفت؟ امكان و فعليت شرور را چگونه مي توان تبيين كرد؟
در اين دوره تلاش خواهد شد كه با خوانش متن كتاب «پژوهشهاي فلسفه درباب ذات آزادي انسان» (رساله آزادي) ديدگاه هاي شلينگ دربارهي آزادي و موضوعات مرتبط با آن بررسي شود. از جمله اين كه چگونه ميتوان سازشي بين آزادي و ضرورت در فعل انسان و نيز در فعل خداوند ايجاد كرد؟ چگونه ميتوان در عين قبول مطلق و نامتناهي بودن خداوند جايگاهي براي اختيار و آزادي انسان در نظر گرفت؟ امكان و فعليت شرور را چگونه مي توان تبيين كرد؟
تبيين آزادي / اختيار انسان خواه در تقابل با موجبيت علّي طبيعت و خواه در تقابل با همه جا حضوري خدا يا مطلق از دغدغههاي اصلي فيلسوفان جريان ايدئاليسم آلماني از كانت تا هگل بوده است. شلينگ به همين جهت بعد از طرحِ فلسفهي طبيعت خود، در رساله آزادي («پژوهشهاي فلسفه درباب ذات آزادي انسان») به اين مسألهي مهم ميپردازد و تلاش ميكند جايگاهي براي اختيار انسان در عين قبول ايدهي همهخداانگاري و مطلق بودن خداوند پيدا كند. او براي حل اين مسأله، اختيار انسان را به صورت جلوهاي از اختيار خدا تبيين ميكند. اما اين راهحل مشكل ديگري پيش ميآورد: مسألهي شر؛ اگر انتخاب شر مستند به اختيار انسان است، كه هست، و اختيار انسان جلوهاي از اختيار خداوند است، پس مسؤوليت صدور شر را بايد در خداوند جستجو كرد. سؤالي كه شلينگ در گام دوم بايد پاسخ بدهد اين است كه شر چگونه از خدا كه خير محض است نشأت ميگيرد. در اين درسگفتار همچنين ضمن بررسي تبيين شلينگ از آزادي/اختيار انسان در نسبت آن با مطلقيت خداوند، تلاش خواهيم كرد كه آغازگاههاي فلسفههاي اگزيستانس را در رسالهي آزادي نشان دهيم.